onsdag 23. mai 2007

NKUL 07

Trondheim var en fin by, og vi var meget heldige med været. Kanskje ikke det som var det viktigste med turen til NKUL, men jeg kan ikke si annet enn at disse tingene bidro sterkt til min følelse av at dette absolutt var en vellykket tur.

Og jeg må få si til både Rafael og Terje, jeg er meget glad for at dere stilte opp, turen hadde ikke blitt like bra uten dere, med hensyn til sosialt samvær.

Og selv om vi ikke havnet på hotellet vi hadde beregnet, så hadde vi det utmerket på Hell, med maxitaxi fram og attende. Personlig må jeg få takke for konferanserommet med dusj, det var vel bare meg som benyttet det, og det kom godt med.

Vedrørende konferansen, all ære til arrangørene som fikk et så stort arrangement, med så mange mennesker, til å gli nærmest helt problemfritt.

Selv var jeg på sesjoner og verksteder stort sett hele tiden. Et kvarters opphold mellom hver, rakk akkurat å forflytte meg til neste sted. Og var svært takknemlig for kart, slik at man så hvor man skulle.

Trommevirvlene passet svært godt, med hensyn til at Trondheim er en gammel by med lang historisk fortid. Fin innledning! Må ellers bare bekjenne at jeg hører dårlig etter åpningsinnledninger, kanskje litt lite "høflig", men de blir på et vis så like, enda de jo ikke er det.

Var meget fornøyd med presentasjonen av Jørund Leknes, som tydelig hadde rede på hva han snakket om.

Deltok på utstillerseminarene Multimediale uttrykksformer i skolen (Apple), der jeg "forelsket meg" i en Mac, men har akkurat kjøpt meg ny bærbar PC, dette handlet egentlig også om digitale historiefortellinger, interessant, Fronter, hvor vi ble presentert for kommende nyheter og Lag skolens hjemmeside på 45 minutter. Den var absolutt interessant, og så meget brukbar ut fra mitt synspunkt, men hjemmeside handler jo om at alle må delta/bruke, ellers blir det lett en som sitter med alt arbeidet, og en hjemmeside som ikke oppdateres er lite interessant. Og selvsagt er aberet at dette er en tjeneste som koster.

Når det gjelder verksteder deltok jeg på Lese og læringsstrategier og digitale ressurser, Foto som kilde og Digitale historiefortellinger. Det første fant jeg meget interessant, men må gjennomgå notater for mer utbytte, Foto som kilde kunne vært interessant, og jeg vil nok bruke dette, men to av foreleserne virket svært famlende og så lite forberedt at jeg klarte faktisk ikke å delta. Derimot var Digitale historiefortellinger svært interessant og meget morsomt fremført.

Når det gjelder utstillere på utstillingsområdene så rakk jeg ikke så mye av dette. Og tror ikke at jeg hadde fått særlig utbytte heller, ikke fordi det ikke kunne vært interessant, men fordi jeg lett blir oversett, kanskje grunnet både feil kjønn og i alle fall alder. Det er de færreste som oppfatter 60 år gamle damer som de med størst kjennskap til data. Og det blir litt slitsomt i en slik sammenheng å bevise det motsatte, neppe verd bryet for en så kort stund.

Men, som et lite sammendrag til slutt, jeg synes jeg har hatt stort utbytte, både faglig og sosialt!

Takk til Terje som "maste" meg med på turen, jeg er meget glad for det.

Annemor

Ingen kommentarer: