tirsdag 21. oktober 2008

Samling i Nord-Odal 29. september 2008

Tema for dagen var pedagogisk bruk av Web 2.0. eller eleven som produsent. Web 2.0 er et svært stort tema, vi kikket innom blogg og wikispace.
Innlegg med framvisning av elevarbeider var interessant. Men jeg skulle gjerne hørt noe fra lærere på barnetrinnet, hvordan de synes man kan benytte dette. Jeg ser selv absolutt muligheten også for de øverste trinnene på barneskolen. Samtidig er bruken av dette, som alt annet, avhengig av at den enkelte lærer tar det i bruk.
Personlig synes jeg dette gir meg enorme muligheter, samle alle de aviser du liker å lese, med RSS, inn på en Netvibes-side. Samle alle blogger du leser, slik at du øyeblikkelig ser oppdateringer. Jeg var på et verksted i Web 2.0 på NKUL. Laget da denne netvibes-siden, som jeg personlig har stor nytte av. Og har gjort avtale med vår nye rektor om at vi skal kurse lærerne her i Grue. Det er jo greit med hensyn til Web 2.0 som blogging, wiki etc., men grunnet ombyggingen mangler vi datarom og etter vinterferien skal alt over på Linux. Så i øyeblikket er jeg på jakt etter bra erstatninger i forhold til Photo Story 3 og Movie Maker. Fikk høre at Stop Motion var et program som kunne brukes, men får i øyeblikket ikke prøvd det ut, grunnet en feil i programmet. Lite egnet med bildeprogram som ikke viser bildene.
Når det gjelder animasjon og Animator DV Simple + blir det antakelig til at vi bruker en Windowsbasert bærbar laptop sammen med videokamera. I alle fall er det hva jeg foreløpig tenker.
Privat har jeg en fellesblogg: Vår barndoms Kampen der jeg har brukt en Google-gruppe som diskusjonsforum. Jeg kunne ha lyst til å høre litt kommentarer på hvordan dere andre tenker om bruk av Google-gruppe i forhold til bruk i skolen.

1 kommentar:

Terjemo sa...

Hei Annemor
Dette er eit godt eksempel på nytten av blogging. wikispaces kan også brukast til slike ting. Kanskje lettare å la nadre skrive?